Produkcja piór nierozerwalnie związana jest z materiałami, jakie używamy. Chociaż staramy się robić wszystko sami, często sięgamy po nowe materiały w tym syntetyczne. Część z nich ze wzglądu na proces technologiczny nie jest osiągalna domowymi sposobami. Wówczas kupujemy gotowe blanki/bloczki, które następnie przerabiany na pióra. Każdy materiał jest nieco inny wizualnie i w dotyku, zatem warto je poznać.
Część 10. Micarta
Ten interesujący laminat żywiczny wynaleziony został przez George'a Westinghouse'a w 1910 roku. Podstawą jest naturalna (bawełna, płótno lub juta) bądź syntetyczna tkanina, która zatapiana jest w żywicach. Obecność tkaniny w micarcie powoduje, że jest ona niezwykle wytrzymała na uszkodzenia mechaniczne, pękanie i kruszenie się. Jego odporność na wodę i skrajne temperatury sprawia, że jest niekurczliwy, co dodatkowo chroni go przed pękaniem. Obok tkaniny do micarty można używać papieru, włókna szklanego bądź węglowego. Produkcja nie należy do skomplikowanych, ale wymaga jednak specjalistycznych urządzeń, ponieważ laminowanie odbywa się pod ogromnym ciśnieniem w celu wydobyciu z materiału powietrza i zastąpieniem go żywicą. Odpowiednie sprasowanie materiału w żywicy i użycie barwników pozwala uzyskać bardzo ciekawe efekty. Micarta standardowo używana jest do produkcji rękojeści noży. Do naszych piór wybieramy micartę z ciekawym deseniem, ale musimy zadbać, by bloczek poza urodą i wytrzymałością był łatwy w obróbce oraz dawał się polerować. Pióra z nierówną powierzchnią lub farfoclami nie byłyby atrakcyjne. Nasze doświadczenie pokazało, że nie każda micarta jest równie dobra.


